Twoje ciało nie lubi stagnacji. Długotrwałe przebywanie w jednej pozycji nie służy twoim plecom i ma niekorzystny wpływ na Twoje zdrowie i dobre samopoczucie. Wiesz o tym doskonale, bo najprawdopodobniej już odczuwasz negatywne skutki siedzącego trybu pracy. Czy można to zmienić? Czy praca na stojąco jest dobra dla Twojego organizmu?

Jeśli zdecydujemy się traktować pracę w trybie siedzącym jako skrajność, praca wyłącznie w pozycji stojącej powinna być postrzegana jako popadanie w drugą skrajność. Dlatego też nie powinniśmy pytać o to, czy mamy pracować na siedząco czy na stojąco, ale o to, jak zmieniać pozycję ciała w ciągu dnia, aby wykonać powierzoną nam pracę bez szkody dla naszego zdrowia.

Zmiana pozycji w ciągu dnia

Tradycyjne postrzeganie pracy biurowej przyzwyczaiło nas do wielogodzinnego trwania w niezmiennej pozycji lub wiercenia się, a w rezultacie wykonywania pracy w pozycji niekorzystnej dla naszego organizmu. To przyczynia się do poważnych dolegliwości bólowych kręgosłupa i obciąża cały narząd ruchu. Rozwiązaniem jest częsta zmiana pozycji, a więc wstawanie od biurka, wykonywanie ćwiczeń aktywizujących czy po prostu wyjście do kuchni po wodę. Niestety częste przerwy w pracy powodują jej rozwlekanie, co może skutkować koniecznością wykonywania pracy w nadgodzinach. Rozwiązaniem, które zdaje się godzić potrzeby naszego organizmu z wymagającym dniem pracy jest praca w trybie naprzemiennym, a więc pozycji siedzącej i stojącej. Taki tryb pracy umożliwiają nowoczesne biurka regulowane – manualne i elektryczne – dzięki, którym możemy dostosować wysokość blatu roboczego do aktualnych potrzeb.

Praca na stojąco naprzemiennie z pozycją siedzącą – Korzyści

Każdy, kto miał już okazję pracować przy biurku w pozycji stojącej doskonale zdaje sobie sprawę, że spędzenie w tej pozycji całego dnia pracy byłoby fizycznie niemożliwe. Dlatego mówiąc o pracy na stojąco mamy na myśli przede wszystkim swobodę zmiany pozycji w trakcie pracy i jej dostosowania do bieżących potrzeb.

Dlaczego więc warto pracować na stojąco?

W trakcie pracy umysłowej bardzo ważna jest częsta zmiana pozycji oraz zwiększona ilość ruchu. Wynika to z naturalnych potrzeb ciała, które nie zostało stworzone do tego, żeby trwać w jednym miejscu i jednej pozycji.

Pracując na stojąco:

  • masz możliwość wykonywania większej liczby ruchów, co lepiej angażuje mięśnie nóg i tułowia,
  • Twoje plecy są mniej obciążone, a narządy wewnętrzne nie są uciskane, dzięki temu wszystkie mięśnie i tkanki są lepiej dotlenione,
  • możesz się cieszyć lepszą koncentracją, a co za tym idzie większą efektywnością.